דואר אדום | קליק אחד ושלאגר אתר הבית
11.12.2019 | יום שלישי י"ד מרחשון ה'תש"פ | ב"ה
 
- אלי הרצליך בעבודות על אלבומו השני עם יואלי דיקמן משה לאופר ואלי קליין ואיצי ברי

- יוסי גרין מסיים בימים אלה פרוייקטים שונים עם ׳שלמה שמחה׳ ומקהלת ׳יידיש נחת׳

- הפרוייקט הגדול של שלאגר יוצא לחנויות בארה״ב ובארץ ע״י חברת ניגון מוצאי תשעה באב.

- האלבום הישראלי של אברהם פריד ״כמה טוב שנפגשנו״ בחנויות מוצאי תשעה באב

- מיילך קאהן מוציא מיד לאחר תשעה באב את אלבומו הבכורה ׳יעדער איינער׳

- מוטי שטיינמץ בשלבי מיקסים סופים לאלבום הביכורים שלו. על העיבודים חתומים משה לאופר ויואלי דיקמן - תאריך השקה: נדחה לר״ח שבט

- יוני שלמה מסיים בימים אלה הקלטות לאלבומו החדש - פרטים בהמשך

- גדול המלחינים יוסי גרין התחיל לעבוד על ״התו העשירי״. פרטים יבואו

- הזמר צודיק גרינוואלד עובד במרץ על אלבומו השני, איתו ישיק קליפ וידאו מושקע. על ההפקה יוסי גרין


ראשי | חדשות | מוזיקה
פה שלמה קוק מדגמן את עצמו סטייל בארברי

מה הקשר בין אקו''ם למוזיקה חסידית ?

העיתונאי שלמה קוק, אחד שלפי שיקולי המערכת מזמן היה אמור לקבל פוליצר על עבודתו, הביא אותה בכתבה מושקעת על ארגון אומנים 'אקו''ם' משהו שנורא יעניין אתכם. האם במוזיקה החסידית קיימים תמלוגים על שירים, ואם כן למה זה פוסח על אולמות ב"ב

ה' תמוז ה'תשס"ח | 7/8/2008

עונת החתונות בעיצומה: העיתונאי שלמה קוק, חבר בוועדת הרשימה השנתית של המוזיקה החסידית ב'אקו"ם', שמע מה'פרוייקטור' של 'אקו"ם' רז שירזיאן על מערכת ענפה של תמלוגים וקנסות בגין שימוש ביצירות מוזיקליות באירועים פומביים – הפוסחת כמעט לגמרי על האולמות בירושלים ובבני-ברק: "הציבור החרדי לא מספיק מודע לחובה לשלם על זכויות יוצרים, ולכן אנו פועלים מולו בדרך סימפטית. אבל בלית ברירה נאכוף את החוק, נתבע מאות אלפי שקלים ונוציא צווי מניעה" * מגלה: "מאות אלפי שקלים ממתינים ליוצרים דתיים שיירשמו ויתחילו לקבל תמלוגים" * וגם: חנוך וינדרבוים נותן טיפ לאומנים

שלמה קוק

יוצרים חסידיים בעלי חוש-הומור נוהגים לספר בהלצה, כי אילו דוד המלך היה חי, הוא היה הופך לעשיר גדול – ולו בזכות התמלוגים הרבים שהיה מקבל על אלפי השירים היהודיים שמילותיהם לקוחות מספר התהילים.

אבל מה לעשות, גם יורשיו-צאצאיו של נעים זמירות ישראל אינם גוזרים את קופוני התמלוגים. שכן החוק לזכויות יוצרים קובע, כי יצירה זוכה לתמלוגים לכל היותר עד 70 שנים לאחר פטירתו של יוצרה. לאחר-מכן, היא הופכת לנחלת הכלל. יש אפילו מי שיציין סמוך לשם יוצרה: "עממי".

אולם מסתבר, שלא לכולם ברור, כי גם על שיר הגורם להנאה ויוצרו חי עמנו, יש לשלם תמלוגים. ואם רציתם לשמוע זאת מאנשי אקו"ם (ראשי-תיבות: אגודת קומפוזיטורים, מחברים ומו"לים), הא לכם בשפתם: "יש מי שחולם על אירוע סוער שבו האורחים רוקדים על השולחנות, ויש מי שמעדיף אירוע סולידי עם מוסיקה שקטה המתנגנת ברקע. אך האם ניתן לדמיין אירוע בלי מוסיקה?

"בכל אירוע המתקיים באולם או בגן אירועים ומושמעת בו מוסיקה, נגבה תשלום בעבור הזכות להשמיע מוסיקה בציבור. התשלום נקרא 'תמלוגים' והוא מחולק בין היוצרים שיצירותיהם הושמעו באירוע.

"כפי שמשלמים לבעל האולם בעבור המקום, ולחברת הקייטרינג, בעבור המזון - כך גם משלמים ליוצרים בעבור השמעת יצירותיהם באירוע. גם התשלום לתקליטן או לתזמורת הוא שכר עבור עבודתו בלבד ואינו מהווה תשלום תמלוגים בעבור השימוש שהוא עושה ביצירות.

"אקו"ם היא המייצגת הבלעדית של זכויות היוצרים בארץ ובעולם ומתוקף חוק זכויות יוצרים גובה תמלוגים בעבור השימוש ביצירותיהם, ומעבירה אותם ליוצרים".

העניין הזה, אין צורך לציין, מעוגן בחוק זכויות יוצרים הקובע כי האחריות לקבלת רישיון השמעה חלה על מי שמשמיע מוסיקה בפומבי. בנוסף נקבע בחוק, כי האחריות מוטלת גם על בעל החצרים (בעל האולם).

הרשימה השנתית
הכל החל לפני כמחצית השנה. טלפון מאזור חיוג 03 זימן אותי אל הדגל מטעם חברת-הענק (ללא כוונות רווח( 'אקו"ם'. כמדי שנה הם ביקשו להקים ועדת מעצבי דעת קהל חרדיים – נגן-חתונות, עורך רשימות השמעה ברדיו החוקי היחיד (בינתיים) ועיתונאי חרדי – בבקשה שיערכו עבורם את 'רשימת יצירות אקספרט חרדי' – דו"ח מייצג של השמעות שירים באירועי השנה החולפת.

במשך כמה שבועות, הייתי קשוב באופן חריג לתזמורות/ פויקע'רים'/ תקליטנים באירועים שונים, בעיקר בחתונות, באזורים וקהלים שונים במגזר הדתי-חרדי. הקשבתי וכתבתי לעצמי. לאחר-מכן מילאתי את הרשימה המלאה בקובץ מיוחד: שיר פופולארי במיוחד הזוכה להשמעה ברוב החתונות קיבל את הציון המתאים לו, בין 1 ל-10 (מ'עוד יישמע' ועד 'תהא השעה הזאת'); שיר ממש מיוחד, שאין חתונה, מהשומרון ועד בני-ברק שלא מפספסים אותו ('רחם' של פינקי וובר), זכה לציון 15. 

מומחי אקו"ם, בעזרת ועדת כלכלנים, שיקללו את הנתונים שקיבלו משלושת 'מעצבי הדעה' המוזיקלית-חרדית, ועל-פיהם, חילקו את 'העוגה' השנתית – את התמלוגים שקיבלו עבור אירועים בציבור החרדי – בין יוצרי השירים המושמעים ביותר; כמה שבועות חלפו, ולחשבון העו"ש של היוצרים החרדיים, הופקדו כספים לפי השמעות באופן יחסי. מי ששיריו הושמעו בלי סוף, קיבל יותר; מי ששיריו הושמעו פחות – קיבל בהתאם. "זה לא מדע מדויק", מודה רז בתשובה לשאלה איך באמת מוודאים שהכסף מחולק בין היוצרים באופן ראוי, "אבל זו רשימה מהוקצעת ככל האפשר".

או-אז התחוור לי, לראשונה, גודל האבסורד: 'עוגת' האירועים החרדית קטנה פי כמה – כמעט בלתי נראית כלל – לעומת זו הכללית; ולא שחלילה אי-מי חושד שאין די אירועים במגזר – הרי רק השבוע, שני הדודים והשכן מחתנים, העמית לעבודה מברמ"ץ והחבר הקרוב מתארס – אלא ש... איך לומר, בציבור החרדי אין די מודעות לנושא זכויות יוצרים.

יצאתי לבדוק מי אחראי לאבסורד.
בשלושת הקומות המטופחות של 'אקו"ם באזור הבורסה ברמת-גן, מודעים לכך. וזה יתרון גדול. זו המסקנה שקיבלנו כאשר ביקרנו שם וישבנו לשיחה מעמיקה בנושא עם רז שירזיאן, מנהל פרויקטים באקו"ם המרכז את 'מחלקת תמלוגי האולמות' הגרנדיוזי התופס תאוצה רבה בשנים האחרונות.

"יכולנו לנהוג עם הציבור החרדי ביד קשה כפי שאנו נוהגים עם אולמות בציבור החילוני", אומר לנו שירזיאן. "יכולנו להגיד: יש לנו חוק בידיים. לא רוצים להקשיב? בואו ניפגש בבית-המשפט, ושם, אני יודע במיליון אחוז ומניסיון העבר, 'אקו"ם' תקבל את מה שמגיע לה עד הפרוטה האחרונה – מאות אלפי שקלים על אירועים קודמים, ואף יופעל נגד האולם צו מניעה לפתיחתו כל עוד ולא ישלם את התמלוגים.

"אבל זו לא הדרך שאקו"ם רוצה לנקוט בה", מדגיש שירזיאן, "ודאי לא כלפי המגזר הדתי-חרדי, בו המודעות לזכויות יוצרים אינה חזקה. אנחנו רוצים קודם כל שאנשים יבינו מהי מוזיקה, כמה היא חשובה. כמה היא לא מובנת מאליה. שיפנימו שמוזיקה זה לא רק כפתור שלוחצים עליו. מאחורי היצירה יש יוצרים שעמלו זמן רב, ואם הם לא יתפרנסו מהמוזיקה – הם יפסיקו ליצור מוזיקה. יוצרים חרדים בוכים לא אחת על-כך שאין להם כסף והם נאלצים לעבוד בעבודות נוספות במקום להתמקד באומנותם. אנחנו רוצים שהיוצרים יחיו בכבוד. מיליונרים הם לא יהיו מהתמלוגים, אבל לפחות שיוכלו לשלם במכולת לא בהקפה".

תוכל להצביע על אולמות במגזר החרדי שמשלמים כבר היום תמלוגים על אירועים באופן שוטף?
"יש כמה. 'כתר הרימון' ו'הדר דימול' הם שני המקומות הבולטים שמשתפים פעולה. הם התחילו את זה כ'פיילוט' ונכנסו למסלול".

חשבתם על פיתרון להביא את הנושא למודעות המגזר?
"אכן, אנו מקווים להביא חוות-דעת של גדולי הפוסקים, התומכים בתשלום זכויות יוצרים גם מבחינה הלכתית".

עד מתי תנהגו ביד רכה עם הציבור החרדי? האם קבעתם דד-ליין?
"בינתיים כמעט כלום לא זז, כך שמדי פעם שוקלים אצלנו אולי זה הזמן לתבוע אולם או שניים כדי לזעזע את השוק ולמרות שהוכנו כתבי תביעה, בינתיים אנחנו עוד ממתינים, מנסים להימנע מתביעה משפטית. זה עניין של חודשים. אם נראה שהיד הרכה לא מוכיחה את עצמה, ניאלץ לתבוע עשרות או מאות בעלי-אולמות במגזר החרדי. וכפי שאמרתי, בידינו להוציא צווי מניעה עד שיוסדר התשלום".


ההסכם המיוחל נחתם 
ביקשנו משירזיאן רקע כללי על 'חוק האולמות': כמובן, לא מדובר בהמצאה ישראלית. האגודות המקומיות לזכויות יוצרים באמריקה ובאירופה אוכפים חוק דומה מזה שנים רבות, כאשר יחס התמלוגים בארץ אפסי לעומת ממלכת התמלוגים העולמית.
כך או כך, 'אקו"ם' החלה במהלכים להוציא את החוק (שחוקק לראשונה ב-1911, בתקופת המנדט) מהכוח אל הפועל בשנת 2003. המהלכים גררו מאבקים משפטיים מתישים מול 'התאחדות בעלי האולמות' ו'התאחדות התקליטנים', שבאופן טבעי, העדיפו להיפטר מהתשלום.

לפני מעט יותר משנתיים, בתום מספר מוקשים שנפתרו באמצעות פשרות שונות, נחתם הסכם האולמות המיוחל בין 'אקו"ם' והתאחדות האולמות, כאשר המסקנה היא שהשמעת המוזיקה מורכבת משלושה קודקודים: האולם, בעל-השמחה והמוזיקאי המבצע. אולם חובת הדיווח על האירועים ואחריות התשלום מוטלת בשורה התחתונה על "בעל החצרים" – בין אם קיבל את התשלום מבעל-השמחה, מבעל התזמורת ובין אם הוציא אותו מכיסו הפרטי. הוא, כביכול, ה'שוטר' של אקו"ם.

איך אתם מוודאים שבעל-האולם מדווח לכם על כל אירוע בו מושמעת מוזיקה?
"יש לנו מנגנון פיקוח הכולל חברת חקירות רצינית. החוקרים מסתובבים יום-יום בשטח. בכל ערב, פועלים בישראל מאות אירועים במקביל במאות אולמות וגני אירועים".

איך זה עובד?
"השלב הראשון הוא הפנייה שלנו לאולם, באמצעות ארבעת נציגי שטח שנקלטו לטובת הפרויקט, בבקשה להסדיר את רישיון השמעת המוזיקה. יושבים לפגישות הסברה. מסבירים איך המנגנון עובד. איך בעל האולם יכול לטפל בנושא.

"אחרי שלב ההסברים, עוברים למעשים. מתוקף ההסכם מפקיד בעל האולם 5000 שקלים לאקו"ם. במידה והאולם לא שילם על אירוע, תוך שבעה ימים אנו מודיעים לו על ההפרה ומקזזים לו 208 שקלים מתוך הפיקדון. בפעם השנייה שזה קורה, הסכום מוכפל. בפעם השלישית משלשים את הקנס. בפעם הרביעית, ההסכם מבוטל ודרכנו לתביעה משפטית".


בשורה רדיופונית
תחום מרכזי נוסף עליו גובים זכויות יוצרים הוא ההשמעות ברדיו: באמצעות מנגנון לווייני ממוחשב, יכולים אנשי אקו"ם לקרוא בכל רגע נתון נתונים חיים על כל שיר המושמע בתחנות רדיו. איזה שיר הושמע, כמה שניות מתוך השיר הושמעו (אם למשל הופסק לטובת פרסומות) – וזכויות היוצרים ישולמו על-ידי הנהלת הרדיו באופן יחסי, על-פי דו"ח המגיע לפתחה מדי פרק זמן.

המגזר החרדי הוא סיפור אחר לחלוטין. עד היום פעלה תחנת רדיו חוקית אחת (בעוד בציבור החילוני פועלות עשרות תחנות רדיו וטלוויזיה, המשלמות זכויות יוצרים). לא בכדי, מברכים השבוע ב'אקו"ם' על זכייתה במכרז של תחנת הרדיו התורנית 'קול מבשר' בבעלות אנשי-העסקים אריאל קוניק, צבי עמר ואדרי גבריאל. זו תביא תמלוגים נוספים ל'אקו"ם' וליוצריה. 

תחום נוסף עליו משלם הציבור החרדי תמלוגים, הוא "ביצוע פומבי". הידעתם שכאשר אתם מטיילים להנאתכם עם עגלת-הקניות בסניפי 'אל"ף' או 'שופרסל' ובוחרים אורז פרסי וקורנפלקס בסוכר, נהנים ברקע משיר שהלחין משה לאופר – בעל הצרכנייה משלם (או לפחות אמור לשלם) טבין ותקילין עבור הנאתכם?

שירזיאן מדגיש, כי לא מדובר רק על צרכניית מזון – אלא על כל מקום ציבורי. גם בעל המספרה שלכם נדרש לשלם על השמעת מוזיקה; כך גם נהג ההסעה בה אתם נוסעים, הנוהג להשמיע שוואקי לנוסעיו; כך גם מכוני-כושר, בריכות השחייה, רשתות-חנויות מכל סוג. כל אלה בגדר ביצוע פומבי המחייב תשלום.
רשתות ענק כמו 'פוקס', 'אירוקה' ו'יטבתה' כבר משלמות תמלוגים, ומתברר, שהציבור החרדי רק הרוויח מאכיפת החוק. רז מגלה לנו, כי מאז החלו לאכוף את החוק, הוציאה חברת התחבורה 'אגד' הוראה גורפת לכל הנהגים לחדול להשמיע רדיו או מוזיקה באוטובוס לכל אורכו, כדי לחסוך את התשלום על השמעה במקום ציבורי. כלומר, לא התחשבות ברגשות ציבור החרדי עמדה לנגד עיניהם – אלא חיסכון כלכלי. מעניין.

לעינינו נחשף מסמך טרי מהימים האחרונים המאמת את העובדה הזו: סקר 'גאלופ', שבוצע עבור אקו"ם ובא לבדוק את השפעת המוזיקה על מידת הצלחתם של עסקים במגזרים שונים, מגלה, כי 86 אחוזים מהלקוחות מדווחים כי המוזיקה היא גורם משפיע בהחלטה אם לרכוש או לא לרכוש מוצר. יוצא, בעצם, שבעל העסק מרוויח כסף בזכות המוזיקה שהוא משמיע – ולכן יש היגיון שישלם.

שירזיאן מסביר, כי "המטרה שלנו היא לא רק התשלום כתשלום. יש לנו עניין להרים את תרבות המוזיקה הדתית. כשיהיה בה יותר כסף, יהיו בה יותר יוצרים. במגזר החילוני כל יום צצים שלושה זמרים ועשרה שירים חדשים. המגזר החרדי שאצלו התרבות היחידה היא מוזיקה, איפה הוא נמצא?" הוא תוהה. "אז נכון שיש התפתחות גדולה, אבל עדיין לא מספיק, וזאת בגלל המודעות הנמוכה".

למה לא להיות חבר
זו הזדמנות טובה לשמוע על חברי 'אקו"ם'. אין כמעט אלבום חסידי שעל עטיפתו לא מופיע סמל המותג 'אקו"ם'. היוצרים הפופולאריים דוגמת משה לאופר, מונה רוזנבלום, יוסי גרין, הלל פלאי, פינקי וובר וליפא שמלצר – חברים באקו"ם ומקבלים תמלוגים אחת לכמה חודשים, לצד יוצרים אחרים שאינם חברים שם, למרות שהדבר כרוך בסך-הכל ברישום שעלותו שקלים בודדים בלבד.

יש לא-מעט יוצרים דתיים שלא חברים באקו"ם. חקרת פעם את הנושא?
שירזיאן: "ברובם מדובר באנשים שמפחדים כי הם לא מכירים ונראה להם ש'אקו"ם' זה ארגון ענק ולא יתקבלו אליו. ושמענו גם כמה הערות מוזרות על כך שהשם שלנו זה 'אקו"ם' וזה דומה ל'עכו"ם' – כלומר, עובדי כוכבים... בכל מקרה, באמת חבל. מאות אלפי שקלים ממתינים ליוצרים דתיים שיירשמו כחברי אקו"ם ויתחילו לקבל תמלוגים בגין יצירות, בעיקר עבור לחנים ותיקים שהפכו לנכסי צאן ברזל במוזיקה החסידית. בתוכניתנו לכנס בקרוב יוצרים דתיים ולחדד בפניהם את הבשורה".

אז מהם הקריטריונים לחברות באקו"ם?
"כל יוצר – מלחין, מעבד או תמלילן – שהוציא לפחות שלוש יצירות שהושמעו ברדיו, מוזמן להירשם".

אבל אם אין לך קשרים ודולרים במקומות הנכונים, לא ישמיעו אותך ברדיו.
"ראשית, שחיתויות מטופלות באופן מיידי. שנית, בסופו של דבר אנחנו מאמינים ששיר באמת טוב יושמע ברדיו גם בלי קשרים. אז כל יוצר צריך להתאמץ קצת יותר על האיכות".

כדי לעשות סדר בדברים, אתם מחלקים תמלוגים גם לזמרים?
"זה כבר לא קשור אלינו. אנחנו דואגים ליוצרים. זמרים מקבלים מ'אשכולות'– האגודה לתמלוגי מבצעים".

בטרם סיימנו את השיחה, זכינו לסיור אדיב ב'בית אקו"ם, על-ידי גב' פאינה שוורץ, היד האחרונה של התמלוגים לפני שאלו מגיעים לכיסיהם של האומנים.
"למרות שאנחנו לא אנשים דתיים", אומרים שירזיאן ושוורץ, "היינו רוצה לתת יד לפיתוח התרבות במגזר הדתי חרדי. כיוון שתפקידנו לדאוג לרווחתם של אותם יוצרים, שיחיו בכבוד.
"מעל 300 אולמות מדרום עד צפון במגזר החילוני משלמים על כל אירוע", מסכם שירזיאן את המבצע. "מאות יוצרים ניזונים מהתמלוגים הללו. בחלוקות האחרונות הם ראו בחוש את התוצאות, את התמלוגים המשמעותיים, אבל לצערנו היוצרים החרדיים נהנים מזה באופן אפסי. בכוחנו לשנות את התמונה".


תגובות
ביד חזקה ובזרוע נטויה

אבישי, מנהל האירועים באולמי 'קינג-דייויד' בבני-ברק, אמר, כי אינו בקי בפרטי 'הסכם האולמות' והפנה אותנו למשרד. גם שם לא ידעו ולא שמעו על תמלוגים בגין 'ביצוע פומבי'. 

א., מנהל אולם-שמחות בשכונת גבעת שאול בירושלים, לא שילם תמלוגים עד היום: "המחירים שאנו גובים על שמחות בבני-ברק ובירושלים הם ממילא מחירי רצפה ביחס לשוק הכללי. מטרתנו היא לא 'לעשות קופה' אלא לאפשר גם לציבור האברכים ובני-התורה חתונה יפה במחיר זול ובתנאי תשלום נוחים. בכל מקרה, אתה צריך להבין שכל עלות נוספת על בעלי האולמות ממילא תצא בסוף מכיסם של בני-התורה הנצרכים גם כך לגמ"חים לכיסוי העלויות. בכלל, קשה לי להבין איך אפשר לדרוש מאדם שמספק אוכל ומקום לשלם לספק משני". 

כך או כך, יוריק בן-דוד, מנכ"ל אקו"ם, נחרץ בתגובתו למהלך: "אקו"ם תפעל על פי חוק להגן על זכויותיהם של היוצרים הדתיים והחרדיים, ביד חזקה ובזרוע נטויה! למרות שיצירותיהם מתנגנות בכל אירוע ציבורי, הם אינם זוכים לגמול נאות. אנו נדאג לגביית תמלוגים עבור השימוש ביצירותיהם ולחלוקת הכספים לכל יוצר ויוצר".
בנוסף לכך, שירזיאן משוכנע כי אין אולם או גן אירועים בישראל שלא מכיר את החוק לפרטיו, באמצעות 'התאחדות האולמות' שבה חברים כל האולמות בישראל. אם כי חשוב לזכור כי אי-ידיעת החוק אינה פוטרת ממנו. 

וכמובן – היוצרים החרדים עמם שוחחנו השבוע, שמחו מאוד למשמע הבשורה, וממתינים שחשבון התמלוגים שלהם יגדל בעקבות תשלום בעלי האולמות.



עו"ד חנוך וינדרבוים:
"שמחה הבאה בעבירה"

"באופן היבש", אומר עו"ד חנוך וינדרבוים בשיחה עם 'קו עיתונות דתית', "אקו"ם היא אגודה השומרת על זכויות היוצרים וחבריה הם סופרים, תמלילנים, מלחינים ומעבדים. בפועל, אקו"ם מעניקה רישיונות עבור השימוש ביצירות מהרפרטואר שלה, גובה תמלוגים ומעבירה אותם ליוצרים. למעשה, אקו"ם היא מקור לא אכזב ל'קופה קטנה' ליוצרים, כאשר נעשים כל המאמצים כי תיהפך ל'קופה גדולה' בעתיד הקרוב".

עו"ד וינדרבוים, המתמחה במסים ונדל"ן, משמש כמו"ל של כמה מחבריו – יוצרים ידועים במוזיקה החסידית, וכך הוא נמצא בקשרים קרובים עם אנשי 'אקו"ם'.

איך זה עובד? שאלנו אותו. והוא מסביר: "החוק מעניק הגנה ל"יצירה" – כל שיר או תמליל הנכתב או מולחן על-ידי יוצר כלשהו, יכול לעמוד מול הרשויות – היינו הרדיו ו/או כל מופע ציבורי אחר שהשתמש ביצירתו, ולדרוש מהם את המגיע לו על-פי חוק. אך מאחר והסכומים קטנים, העבודה רבה והתמלוג קטן, הרי שבסופו של יום, הרבה מהומה על לא מאומה. לעומתו, יוצר אשר באמתחתו מספר יצירות, כדאי הוא כי יפנה לגוף גדול, ימסור לו את הטיפול ביצירותיו, ושם, אגורה לאגורה מצטרפת לחשבון גדול.

"עד לשנים האחרונות היה הזמר החסידי בן חורג בממלכת התמלוגים. עבודה מאומצת ושילוב כוחות יצרו עובדות חדשות בשטח, וכיום היוצרים החסידיים המאוגדים באקו"ם, רואים נחת. לא מכבר חולק פרס כספי נאה ליוצרים מהתחום, ובקרוב פרס דומה יחולק שוב.

"אולם גולת הכותרת היא ההסכם בעניין התשלום בגין השמחות: החוק מחייב כל בעל שמחה לשלם לאקו"ם בגין כל שמחה המתקיימת באולם בגין השימוש ביצירות של  יוצרים. לאחר משא-ומתן ארוך הסכימה אקו"ם לחלק את הכספים שגובים מבעלי השמחות, במקומות בהם מושמעים יצירות של יוצרים מעולם הזמר החסידי רק ליוצרים במגזר ולא לכלל היוצרים – כך שהחשש שבעל שמחה ישלם לאקו"ם וכספו יועבר ליוצר שדעת חכמים אינה נוחה מיצירתו בלשון המעטה הוסר, וכל התשלום יחולק אך ורק בין 'מלחיני הבית' של אנ"ש.

"הרציונאל שעמד בבסיס החיוב של בעלי השמחות לשלם תמלוגים נבע מכך, שאחד הפרמטרים המשפיעים ביותר על השמחה – כן, יותר מהפרחים, שאר הקישוטים ואפילו לפרקים יותר מהאוכל – הן היצירות המושמעות בה ומביאות את הקהל לרגעים של התרוממות רוח ושמחה אמיתית.

"כאמור, החוק מחייב לשלם בגין כל השמעה פומבית ובכלל זה הוא מחייב את בעלי השמחה לשלם ליוצרים בגין היצירות המושמעות. אי תשלום לאקו"ם בגין היצירות מהווה עבירה על החוק, אך יותר מכך, קיים חשש די רציני לגזל.

"כך שפעמים, באי-תשלום של כמה עשרות שקלים, עומדים חתן וכלה שנמחלים עוונותיהם וקהל שבא לשמחם, עושים זאת בכלי גזול, עוברים על לאו מהתורה, והרי לנו מצווה הבאה בעבירה.

"אין שום סיבה בעולם שבמחיר של  מנה או שתיים, לא יקבלו המחותנים הראשיים לשמחה – קרי היוצרים – את המגיע להם על טרחתם ודאגתם לשמח באופן מתמיד את הציבור.

"ראוי  אקו"ם לתשבחות בכפליים, גם על הבנתו כי יש לחלק את הכספים בתוך המגזר עצמו וגם על הסבלנות הרבה שהוא מגלה כלפי אותם אולמות אשר לוקח להם זמן לעקל את החיוב לעבוד על פי חוק, ובמקרה זה ע"פ השכל הישר (סבלנות שעומדת להסתיים)".

לסיום, מעניק וינדרבוים טיפ קטן ליוצר, לא לפני שהוא ממליץ ליוצרים העונים על הקריטריונים הנזכרים בכתבה לפנות ל'אקו"ם ולבדוק את זכויותיהם במחלקת החברים: "כיום מירב הלחנים בציבור שלנו הם למילים מהספרים הקדושים. מה לעשות שכבר חלפו שבעים שנה מפטירתו של דוד המלך, והוא לא זכאי לתמלוגים מאקו"ם, כך שהיצירה זוכה רק למחצית מהתמלוגים, עבור הלחן. הוסף כמה מילים באידיש, או העז וכתוב לבדך מילים, ואזי כמות התמלוגים המגיע לך תוכפל ובלבד שליד כותב המילים יתנוסס שמך".

 

  תגיות: יוסי גרין - ירושלים - ליפא שמעלצר - מונה רוזנבלום - משה לאופר

5% אהבו
 
הסתר כל התגובות  

1. העיתונאי הכי טוב במגזר (ל"ת)

יוסי | ה' תמוז ה'תשס"ח
2. אל תחיו בחלומות !
בציבור החרדי אף אחד לא ישלם "תמלוגים" כאילו יש מילה כזו בכלל בלקסיקון ? איך יגידו לך תגיד תודה ששרים את השיר שלך ... יגדילו אחרים ויאמרו -תשלם לנו ונשיר את השירים שלך- זה המצב הציבור החרדי אחרון שיפרגן בנושאים האלה וקל וחומר בעלי האולמות ותחנות הרדיו החרדיות ..כאילו כמה כבר יש .. רדיו קול חי למשל משלם תמלוגים ? הצחקתם אותי ... אבל הם יענו לך פחות או יותר את התשובה הקודמת .. תגיד תודה שמשמיעים אותך ואל תתלונן .
חרדי מציאותי | ו' תמוז ה'תשס"ח
3. אתה תותח!
מה המייל של שלמה קוק?
אושי ואושרית | ו' תמוז ה'תשס"ח
4. שלמה קוק כנסוווו!!!111
הוא העיתונאי הכי מוכשר בסביבה!

כל הכבוד לשלאגר שהכניסו תמונה שלו, ככה נוכל גם לקרוא את פרי עתו וגם לשטוף את העיניים ..........

אוחעעע....
שיראל | ו' תמוז ה'תשס"ח
5. הכוונה טובה אבל פספסו נקודה חשובה
שהם באים באגסיביות במקום להכניס מודעות.
מי שתגיד לו שעל זה שהוא משמיע מוסיקה בחנות שלו הוא יצטרך לשלם על זה (מלבד עלות הדיסק)הוא יביט בך כיאלו אתה משוגע..
ופה הם מאיימים ומאיימים.
תעוררו פרסום ואל תאיימו רק ככה זה יעבוד.
רועי | ו' תמוז ה'תשס"ח
6. מה הקשר
מה הקשר בין בעל האולם לתמלוגים? יותר מתאים שבעלי התזמורות ישלמו, לא? וחוצמיזה שלומי למה הפסקת לכתוב בשטייגן? חבל...
בבבב, btkohen@gemail.com | כ"ה תמוז ה'תשס"ח
7. שלומי קוק
למה בכל כתבה שהוא כותב הוא חייב גם להכניס תמונה של עצמו???????


אחת | כ"ט תמוז ה'תשס"ח
8. At last! Somenoe who understands! Thanks for posting!
At last! Somenoe who understands! Thanks for posting!
Timothy | כ"א תשרי ה'תשע"ג

 
האחים מרכוס הגיעו ל-16 שעות להופעת ענק
השנה, הזמרים המפורסמים בנצי ושמולי מרכוס מלהקת 8th Day הגיעו מקליפורניה ליום אחד בלבד, בכדי להצדיע ולשיר לקרוב לאלף ילדים עם צרכים מיוחדים ולמשפחותיהם וקהל הרחב בתיאטרון ירושלים.
טויטו בתמונות שיגרמו לכם לארוז מזוודה
מה רבו מעשיך ה': רגע אחרי שתיעד את חודש החגים בבית מדרשו של הרבי מליובאוויטש בניו יורק יחד עם אלפי החסידים, הצלם חיים טויטו קפץ לביקור קצר באמסטרדם
שמחה ליינר חוזר עם אלבום רביעי
בשונה מאלבומיו הקודמים הפעם באלבומו החדש - ''כל הכבוד'' קפץ שמחה ישר למים העמוקים ודאג לא רק לקטעי השירה באלבום אלא להפיק בעצמו את כל האלבום וכדי לעשות זאת בגדול
יונתן שינפלד בקליפ חדש : אהבת חינם
באווירת הימים מגישים יונתן שינפלד וכוכב הרשת שוקי סלומון קליפ חדש וממכר: אהבת חינם. את מילות השיר כתב שוקי סלומון, על הלחן אחראים סלומון ושינפלד שגם עיבד מוזיקלית.
סימפוניה של עוצמה בבנייני האומה‎
אלפים נטלו חלק במופע מרהיב שנערך אתמול בבנייני האומה, בו אירח ענק הזמר מלונדון שלוימי גרטנר שורת כוכבים נוצצת, הכוללת את יונתן רזאל, נפתלי קמפה, וארי היל בליווי תזמורת "המנגנים"