דואר אדום | קליק אחד ושלאגר אתר הבית
10.20.2019 | יום ראשון כ"א תשרי ה'תש"פ | ב"ה
 
- אלי הרצליך בעבודות על אלבומו השני עם יואלי דיקמן משה לאופר ואלי קליין ואיצי ברי

- יוסי גרין מסיים בימים אלה פרוייקטים שונים עם ׳שלמה שמחה׳ ומקהלת ׳יידיש נחת׳

- הפרוייקט הגדול של שלאגר יוצא לחנויות בארה״ב ובארץ ע״י חברת ניגון מוצאי תשעה באב.

- האלבום הישראלי של אברהם פריד ״כמה טוב שנפגשנו״ בחנויות מוצאי תשעה באב

- מיילך קאהן מוציא מיד לאחר תשעה באב את אלבומו הבכורה ׳יעדער איינער׳

- מוטי שטיינמץ בשלבי מיקסים סופים לאלבום הביכורים שלו. על העיבודים חתומים משה לאופר ויואלי דיקמן - תאריך השקה: נדחה לר״ח שבט

- יוני שלמה מסיים בימים אלה הקלטות לאלבומו החדש - פרטים בהמשך

- גדול המלחינים יוסי גרין התחיל לעבוד על ״התו העשירי״. פרטים יבואו

- הזמר צודיק גרינוואלד עובד במרץ על אלבומו השני, איתו ישיק קליפ וידאו מושקע. על ההפקה יוסי גרין


ראשי | חדשות | טורים
מאיר בנאי | צילום: ישראל ברדוגו

כל נדרי בראפ, קדיש דרבנן ברגאיי • דעה

במוחו של כל דתי חובב מוזיקה עברה לפחות פעם אחת הפנטזיה: לקחת זמירות בית כנסת ולהעניק להן גרסת כיסוי עכשווית. אדון הסליחות ברוק, כל נדרי בראפ, והקדיש ברגאיי. קובי אריאלי פובלציסט ואיש רוח, פותח את הפה על כל מה שלא נראה לו בז'אנר המתחדש

ה' מרחשון ה'תשס"ט | 11/3/2008

במוחו של כל דתי חובב מוזיקה עברה לפחות פעם אחת הפנטזיה הבאה: לקחת זמירות בית כנסת מסורתיות ולהעניק להן גרסת כיסוי עכשווית. אדון הסליחות ברוק כבד, כל נדרי בראפ, קדיש דרבנן ברגאיי. קובי אריאלי פובלציסט ואיש רוח, פותח את הפה על כל מה שלא נראה לו בז'אנר המתחדש

קובי אריאלי | מעריב

במוחו של כל דתי חובב מוזיקה עברה לפחות פעם אחת הפנטזיה הבאה: לקחת זמירות בית כנסת מסורתיות ולהעניק להן גרסת כיסוי עכשווית. אדון הסליחות ברוק כבד, כל נדרי בראפ, קדיש דרבנן ברגאיי. בדמיונו הוא שומע את הצלילים ותודעתו מתרגמת אותם להצלחה האמנותית של העשור: שילוב מופלא של ניחוח בית הכנסת הישן, האהוב והמקודש, עם כלים מוזיקליים ממקום ומתרבות אחרת. יפעת המסורת תשתלב לתוך עוצמת הריגוש המודרני ויחד הם יהפכו אותו ליוצר המשמעותי ביותר בדורו.

הידד. 

הפנטזיה הזאת היא יאה ונאה. הבעיה מתחילה ברגע שהבחור מתבגר, מסתדר בחיים ויש לו הזמן והממון להגשים אותה. או אז הוא נכנס לאולפן, שוהה בו, הוא ונגניו, שבעה ימים ושבעה לילות ובסופו של תהליך יוצא החוצה ומציג לאוזני כל מי שרק רוצה לשמוע מוצר פתטי וילדותי שלעולם לא שווה ולו במשהו למקור. התופעה מחמירה את עצמה כשמדובר ביוצרים גדולים ומוכרים. יום אחד הם מחליטים לגעת בחומר המסורתי הנושן, משקיעים עבודת פרך ומה יוצא? דרדלה. 


כן. זהו. מוכרחים להגיד את זה. אני, שהולך לישון כל ערב כשבלוז כנעני על שפתותיי, שמרדים את ילדיי עם ג'מאליפורוש, שנוסע לעתים מזומנות לרחוב האגס 1 סתם כדי לראות, לא סובל את "אל אדון על כל המעשים". או-קיי? אני, שמוכן להתערב על כך שהלוויים בבית המקדש שוררו את "שער הרחמים" ושחוני המעגל זעק מתוך מעגלו את "גשם", לא אוהב בכלל את "לך אלי" ולא את "אל נורא עלילה". מה לעשות. לא אוהב. 

למה? כי זה לא טוב. זה לא טוב מפני שהערך המוזיקלי של היצירות הליטורגיות, שחלקן נולד לפני מאות שנים, הוא לא רק בצד הטכני של היצירה, אלא באופן הסובייקטיבי שבו היא פועלת את פעולתה על המאזין. 

חבילת ערכי המותג הזו כוללת גם זיכרונות, ריחות, דמויות, רגשות ותמונות. היא הרבה יותר מסתם שיר. מכיוון שכך התנאי הבלעדי לקיומה כיצירה הוא הדיוק. את "אל נורא עלילה" צריך לשיר כמו החזן בבית הכנסת. נקודה. אחרת זה לא עובד. את "אל אדון" צריך לשיר במקהלה שקטה ומנומנמת. ככה זה. בדיוק כמו שאת "התקווה" שרים במקהלה עם ליווי אינסטרומנטלי מינימלי. כל גרסת קאבר שנעשתה להמנון הלאומי מאז ומעולם היא ילדותית ומטופשת. 

לפני זמן מה השתפתי בקונצרט ייחודי לשירי קרליבך באמפי בית ג'וברין. היה ענק. כל אמני קרליבך עלו בסך וביצעו משיריו. בשיא הערב עלה לבמה חמי רודנר, לבצע את "אשא עיניי", אחת היצירות הראשונות והמיתולוגיות של ר' שלמה. 

איך היה, שאלתם? אומר זאת כך: זה היה בדיוק כמו לשמוע את קרליבך מבצע את "גאולה". בעצם למה לחפש דימויים והשוואות? חצי שנה קודם לכן השתתפתי בקונצרט של אברהם פריד, שבשיאו של הערב שר את "שהשמש תעבור עליי". איך זה נשמע? נכון מאוד. כמו ירדנה ארזי שרה את "תניא". 



לקראת השנה החדשה הבאה עלינו לטובה, הבה נלך על נוסחת פלאים נהדרת שלפיה כל אמן יעשה את מה שהוא יודע. אברהם פריד ישיר "אדרבה", ליאור אלמליח ישיר "אל נורא עלילה", מאיר בנאי ישיר "גשם", אהוד ישיר "החיזיון לפרנצסקו גויה" וכולנו יחד נשיר את "התקווה".

הטור התפרסם במוסף תרבות של העיתון מעריב. תודתנו נתונה למפיקת המוסף.

 

  תגיות: ברדוגו - אברהם פריד

10% אהבו
 
הסתר כל התגובות  

1. שנון קולע ומצחיק! (ל"ת)

שמרל | ה' מרחשון ה'תשס"ט
2. חמוד קובי, אבל תכלס אין על הבנאים  (ל"ת)

ציפי | ה' מרחשון ה'תשס"ט
3. צודק במאה אחוז נמאס מכל השטויות שמקליטים היום
האלבום של בנאי האחרון פשוט חרפה
שפע | ה' מרחשון ה'תשס"ט
4. נו נו, גם במוזיקה הוא מבין. שוין  (ל"ת)

צפע | ה' מרחשון ה'תשס"ט
5. קובי אריאלי יקר.
כמו שאמרת, "באופן הסובייקטיבי שבו היא פועלת את פעולתה על המאזין" .
אז עליך זה לא פעל,מה לעשות,על הרוב זה דווקא כן.

אם מדברים על אהוד בנאי אז אולי ניתן להסכים,פיוטים הוא באמת לא יודע לעשות,מה לעשות.

אבל מאיר בנאי,את מה שהוא עשה אין אפשרות לכנות "שהבחור מתבגר, מסתדר בחיים ויש לו הזמן והממון להגשים אותה. או אז הוא נכנס לאולפן, שוהה בו, הוא ונגניו, שבעה ימים ושבעה לילות ובסופו של תהליך יוצא החוצה ומציג לאוזני כל מי שרק רוצה לשמוע מוצר פתטי וילדותי שלעולם לא שווה ולו במשהו למקור". קשה לי להאמין שבכלל הקשבת לדיסק שלו חצי פעם אם ככה אתה מדבר,האלבום שלו הוא אולי הכי פחחות פתטי וילדותי.


ויש לי מין הרגשה כזאת שאם אתה לא מתרגש מביצוע יפהפה ל-לך אלי של מאיר,מן הסתם אתה גם לא מתרגש מזה בבית הכנסת.

בהצלחה בחיים.
מוזיקאי. | ו' מרחשון ה'תשס"ט
6. אוי כמה אתה צודק!!!! קובי הפעם לא הרגזת אותי אלא להיפך!!
נמאס מה טפשות של ה"יוצרים" ה"מפיקים" שהורסים בדרכם את כל הגישמאק (לא שייך לתרגם בעברית מילה עתיקת יומין ויסלחו לי הבורים שבין האשכנזים או הספרדים שלא יודעים יידיש- מתנצל)
עשו מה שאתם יודעים לעשות וההסטוריה תוכיח מי הצליח להכינס בכבדו בין דפיה ומי אפילו לא קוריוז

לשמוע כליזמר מירוני בעיבוד של רוק? פוי
חזנות עם טרנס? בעעע
אפילו שמואל נימן מכה על חטא על אלבום כושל בו ניסה לשעטנז את הכליזמר עם הטראנס!
buri | ז' מרחשון ה'תשס"ט
7. מה לעשות אבל הוא צודק
אולי לא הכי נעים להודות בזה ולשמוע(לקרוא) את זה במיוחד בעתון חילוני כשכותב את זה איזה "דוס מחמד" של הברנז'ה,
אבל מה לעשות זה המצב כל או אולי רוב הפיוטים שחודשו לא ממש גאונות מוזיקלית אין שם איזה מהלכים המוניים שובי לב\אוזן
אבל אם זה עושה טוב לאמנים אז מי אנחנו ומי זה קובי שיגיד להם מה לעשות
כאילו הוא יודע יותר טוב מהם מה מתאים להם ולמה הם מתחברים יותר
בקיצור רק רח רע יש לטור הזה בסך הכל הוא רצה שידעו שגם אני הדוס שומע בלוז כנעני ומצוי במוסיקה שלכם אני משלכם ואני רוצה חומרים מודרניים,
בקיצור בפעם הבאה שיכתוב "אני דוס מתקדם מודל 2009 אני לא כמו כולם"
הגיטריסט | ז' מרחשון ה'תשס"ט
8. בורי
את מקסימה נהנתי מכל מילה שלך
שירי | ז' מרחשון ה'תשס"ט
9. קובי אריאלי תותח
כותב ברמה
לפני המון שנים היתה לו פינה קבועה אצל
ידידו הטוב דודי זילברשלג-בקהילה
אפי | ז' מרחשון ה'תשס"ט

 
בקדמת החדר • הטור השבועי של יוסי גרין
בחדר המרשים משתררת דממה, אך ניתן לחוש באווירה כבדה, רצינית ורבת עוצמה. העוצם את עיניו יחוש שכל הנוכחים שרויים במחשבה עמוקה המתאימה לגודל ועוצם המעמד. הטור השבועי של יוסי גרין
״קול התורה הראשון״ • הטור של יוסי גרין
לאחרונה שומעים וקוראים הרבה בנושא היתרונות והחסרונות של החדרת חיי ילדינו בחוויות ובערכים של המוסיקה היהודית. אנשים רבים מביעים דעות חזקות בין בעד ובין נגד התופעה הזו • גוונים של גרין
״כשהמילים מסתיימות והשירה מתחילה״ • הטור של יוסי גרין
כשהמילים מסתיימות והשירה מתחילה: ״מדוע קורה לי לפעמים, בעתות של שמחה גדולה, או לחילופין עצב עמוק, שאני חש שיותר קל לי להביע את עצמי בשירה ואיני יכול להביע את עצמי בעזרת מילים ושיחה?״. גוונים של גרין - טורו השבועי של יוסי גרין.
זמרים ומפיקים יקרים קחו רגע למחשבה - פרק ב׳
פרק ב' בסדרה מאת מרדכי כהן • סח אחד מגדולי הזמר לאחר שהוציא את אחד מאלבומיו, דבר מאד מעניין ומפתיע קרה לי באלבום הזה משום מה דווקא שיר ששלח לי בחור ישיבה אנונימי ולא מוכר נהפך ללהיט
״גוונים של גרין״ • יוסי גרין בטור שבועי - חדש בשלאגר
״אני לא יכול לחשוב על זמן טוב יותר בשנה להתחיל בו טור על מוסיקה יהודית, מאשר לקראת יום מאיר זה של ל''ג בעומר״. יוסי גרין בטור שבועי חדש לגולשי שלאגר בו הוא יספר הכל. כנסו